Terugblik
De Kracht van Positieve Woorden: een ochtend van inspiratie en verbinding
Na een gezellige start waarbij we genoten van de heerlijke baksels van Wilma, zochten we de warmte op bij het knisperend vuur. Het was Hanna die de ochtend een inspirerende wending gaf met een herkenbare en krachtige talk over de impact van onze woorden.
Hanna benadrukte de kracht die schuilt in de dingen die we zeggen: woorden kunnen zowel diep bemoedigen als kwetsen. Ze citeerde hierbij onder andere de Bijbelse wijsheid van Paulus uit Efeziërs 4, vers 29. Deze passage moedigt ons aan om geen slechte of negatieve woorden over anderen te spreken, maar juist woorden die gericht zijn op opbouw en het versterken van elkaars geloof. De spreker onderstreepte hoe positieve woorden niet alleen de sfeer verbeteren, maar ook ons eigen geloof en dat van anderen versterken.
De gedeelde, persoonlijke verhalen en voorbeelden van Hanna creëerden herkenning onder de aanwezigen. Geïnspireerd door de lezing, begonnen we vervolgens aan een heerlijke wandeling met een aantal prikkelende vragen. Dit was het perfecte moment om elkaar beter te leren kennen en het besproken thema te verdiepen: Wat herkennen we wel en niet, en hoe passen we dit toe in ons dagelijks leven?
Hanna moedigde ons aan om bewust meer positieve woorden te gebruiken en na te denken over hun impact. Ze gaf praktische tips mee, zoals: iemand bij naam noemen bij het groeten, specifiek benoemen wat je opvalt, en openlijk je waardering uitspreken voor wat je mooi of leuk vindt.
Wandelen, kennismaken en delen
Omdat nog niet alle vrouwen elkaar kenden, startten we de bijeenkomst met een voorstelrondje. De meesten van ons kwamen niet alleen vanwege de liefde voor wandelen, maar ook vanuit de wens om nieuwe contacten op te doen. De wandeling was daar uitermate geschikt voor, aangezien we ook halverwege van gesprekspartner wisselden. Dit leidde tot het uitwisselen van leuke tips en soms zelfs een onverwacht weerzien na lange tijd.
Wat zeggen deelnemers over Joy?
Vanuit deelnemers horen we vaak terug hoe fijn het is dat deze activiteiten er zijn, omdat ze in het verleden gemist werden. Er is een duidelijke behoefte onder de vrouwen aan meer sociale contacten en de wens om het leven met elkaar te delen. Zo kunnen we elkaar ondersteunen, van elkaar leren en elkaar helpen in de dagelijkse praktijk.
Geef ook aan het goede doel
Tijdens de ochtend was er een vraag om te geven voor een project van Lume dat zich inzet voor Grace uit Oeganda. De lieve, vrolijke en muzikale Grace studeerde Theologie en betrokken bij het kinder- en vrouwenwerk binnen de Presbyterian Church of Oeganda. Daar zet zij zich in voor betere rechten en levensomstandigheden voor meisjes en vrouwen:
“In onze samenleving worden vrouwen onderdrukt; ik wil voor hen een stem zijn en hen een stem geven! God heeft ons veel gegeven. Wij mogen dat doorgeven!”
Wil jij haar daar ook bij helpen?
Hieronder wat foto’s voor een kleine indruk

IMG_7310

20251031_092000

IMG_7303

IMG_7298

IMG_7301 vs 2

IMG_7306

IMG_7307

IMG_7309

IMG_7314

IMG_7315

IMG_7311

IMG_7312

IMG_7313
De foto’s zijn gemaakt door Irene Geerts.